Változás az e-aláírások használata során
Szeretnénk tájékoztatni az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó digitális aláírás során kialakult bizonytalan helyzetre.
2025. október 31-től megszűnt az elektronikus ügyintézésben használt un. AVDH (azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés) alkalmazás, melyet legtöbbször az ePapír felületen keresztül beadott dokumentumok hitelesítésénél, valamint a kormányhivatalok és járási (kerületi) hivataloknál elektronikus úton intézhető ügyek során használtuk.
Az AVDH helyébe részben a FEDOR nevezetű alkalmazás lépett, mely nem egyenértékű vele, mivel nem teljes bizonyító erejű aláírást eredményez. Olyan esetekben, ahol a teljes bizonytó erejű aláírás szükséges az elektronikus ügyintézésben, ott a magánszemélyek használhatják a DÁP mobilalkalmazást, nem természetes személyek (vállalkozások, egyesületek) viszont csak minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott dokumentumot nyújthatnak be.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nem természetes személyek minősített elektronikus aláírásának elkészítéséhez egy erre alkalmas - fizetős - rendszert, alkalmazást szükséges beszerezniük. A Magyarországon nyilvántartásba vett minősített bizalmi szolgáltatásokról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felületén tájékozódhatnak.
Érdekképviseleti szervezetek küzdenek az ingyenes DÁP eAláírás elfogadtatásárét vállalkozói környezetben is, de jelen ismereteink alapján a pályázati, támogatási elszámolások benyújtása jelenleg kizárólag minősített aláírással működik. Tehát, amennyiben magánszemélyként szükséges teljes bizonyító erejű aláírással ellátott dokumentumot benyújtaniuk, akkor a DÁP elegendő. Amikor a vállalkozásnak szükséges ilyen típusú dokumentumot benyújtani, akkor az pillanatnyilag csak valamelyik megvásárolt alkalmazással hitelesítve lehetséges.
Fenti változás a 2023. évi CIII. törvény 119. § (2) alapján lépett életbe.




