Bértámogatás a vészhelyzetben
Nagy várakozást követően 2020. április 10-én jelent meg a 105/2020. (IV.10.) számú kormányrendelet a sokak által remélt állami bértámogatásról.
A kormányrendeletben megfogalmazottak azonban mind a kedvezményezettek körét, mind a támogatás mértékét illetően elmaradtak a várakozásoktól: segítséget csak csökkentett munkaidőben foglalkoztatott Munka Törvénykönyve szerinti munkavállaló számára biztosít, a vészhelyzet miatt megszűnt munkaviszonyra-, állásidőre vagy fizetés nélküli szabadságra tekintettel, illetve nem munkaviszonyban foglalkoztatottak (pl. gazdasági társaságok személyesen közreműködő tagjai) részére nem nyújt támogatást.
Az alábbiakban igyekszünk összefoglalni ügyfeleink számára a rendelet tartalmát, de felhívjuk figyelmüket, hogy csak a legfontosabbnak ítélt körülményeket tudjuk ismertetni, a támogatás igénybevétele iránti döntéshez a kormányrendelet ügyfeleink általi megtekintését is szükségesnek tartjuk.
A támogatás igénybe vételének feltételei
1. Megállapodás munkaadó és munkavállaló között
Csökkentett munkaidőnek a támogatás szempontjából a munkaidő olyan csökkentése minősül, amikor a csökkentésre a vészhelyzettel szoros összefüggésben került sor. Ebben a csökkentésben a munkaadónak és a munkavállalónak a munkaszerződés írásban történő módosításával kell megállapodnia. A csökkentés mértéke 30, 40 vagy 50 %-os lehet, amit úgy kell megállapítani, hogy a munkaidő a módosítást követő háromhavi átlagban legalább a módosítás előtti munkaidő felét - ezen belül a napi négy órát - elérje, de a módosítás előtti munkaidő hetven százalékát ne haladja meg. A támogatás nem igényelhető, ha a foglalkoztatás a Munka Törvénykönyve szerinti munkaidőkeretben történik.
A munkaadónak és munkavállalónak a csökkentett munkaidőn túl legalább a támogatás idejéig tartó un. „egyéni fejlesztési idő”-ben is meg kell állapodniuk. Ennek mértéke a csökkentéssel kieső munkaidő harminc százaléka. Ezt az időt a munkavállaló a munkaköréhez vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó ismeretek elsajátítására, bővítésére fordíthatja.
A munkaadó mind a csökkentett munkaidőre, mind az egyéni fejlesztési időre munkabért fizet, melynek összege el kell, hogy érje a munkavállaló távolléti díját, amit a vészhelyzet kihirdetésének napjára (2020. március 11.) kell a Munka Törvénykönyve 148. §-a szerint kiszámítani.
2. A munkaadóval szemben támasztott követelmények
A munkaadónak a támogatási kérelem benyújtásakor vállalnia kell, hogy a benyújtás napján meglévő statisztikai állományi létszámot a támogatás időtartama alatt, valamint további egy hónapig fenntartja. Ezen kívül azt is vállalnia kell, hogy a támogatás ideje alatt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzést nem rendel el, s ha a támogatási jogosultságban változás történik, akkor azt két napon belül bejelenti a kormányhivatalnak.
A munkaadóval kapcsolatos további követelmény, hogy legalább hat hónapja működő vállalkozás legyen, ne álljon csődeljárás, felszámolás vagy végelszámolás alatt, feleljen meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeinek.
3. A munkavállalóval szembeni követelmények
A támogatás annak a munkavállalónak jár, aki legalább a vészhelyzet kihirdetésének napjától munkaviszonyban áll a munkáltatójával, ugyanazon munkaviszonya alapján nem részesül egyéb részmunkaidővel kapcsolatos támogatásban, valamint nem tölti felmondási idejét. Az is előírás, hogy a munkavállalónak ne álljon fenn az állami foglalkoztatási szerv által visszakövetelt, támogatással összefüggő fizetési kötelezettsége.
A támogatás nyújtása
A támogatást a fővárosi és megyei kormányhivatalok nyújtják a munkaadó és a munkavállaló együttes kérelme alapján a munkavállaló részére.
A támogatás időtartama három hónap, s havonta utólag kerül folyósításra. A támogatás mértéke a havi nettó (szja-val, járulékokkal csökkentett) távolléti díj csökkentéssel kieső munkaidőre arányosan jutó összegének hetven százaléka (ami számításaink szerint a munkavállaló csökkentés előtti nettó bérének a 14,7 %-a, 19,6 %-a, ill. 24,5 %-a attól függően, hogy a munkaidő csökkentése 30 %-os, 40 %-os vagy 50 %-os volt). A támogatás köztehermentes.
A támogatásra vonatkozó kérelmet 2020. április 16-tól kezdődően a vészhelyzet időtartama alatt, valamint annak megszűnését követő egy hónapon belül a munkavállaló foglalkoztatási helye szerint illetékes kormányhivatalnál lehet előterjeszteni elektronikus úton (e-papíron). Az együttes támogatási kérelem benyújtása a munkaadó kötelessége. Az előterjesztést a Nemzeti foglalkoztatási Szolgálat honlapjáról letöltött, kitöltött és kinyomtatás után a munkaadó és munkavállaló által aláírt kérelemnek, valamint az azon megjelölt mellékleteknek (amik a munkaszerződés módosításának kivételével a kérelemmel azonos webhelyen találhatók) a csatolásával kell megtenni.
A szereplő kérelem kitöltése viszonylag egyszerű (igen - nem válaszokat kell „x”-elni a feltett kérdésekre), a minimálisnak tekinthető számadatok (statisztikai létszám, távolléti díj) megadásában pedig munkatársaink segítséget nyújtanak.
Szankciók
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ha a támogatás a vonatkozó feltételek hiányában nem lett volna megállapítható, akkor a munkavállalóra vonatkozó feltételek hiánya esetén a munkavállaló köteles visszafizetni a támogatás összegét, a munkaadóra vonatkozó feltételek hiánya esetén pedig a munkaadónak kell a támogatás összegének megfelelő befizetést teljesítenie a Nemzeti Foglalkoztatási Alap számlájára. Ugyanerre a számlára köteles akkor is befizetést teljesíteni a munkaadó, ha a létszámtartási kötelezettségét nem teljesítette. Ez utóbbiról a kormányhivatal határozattal dönt.