Folyamatos teljesítésű ügyletekkel kapcsolatos változtatások
Többedik nekifutásra 2016. január elsejétől kezdődően minden áfa-alanyra vonatkozóan egységesen bevezették az áfa-törvény 2014. év óta tervezett, többszöri módosításon átesett változtatásait az időszakos elszámolású (ún. folyamatos teljesítésű) ügyletekkel kapcsolatban.
Amennyiben a felek a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás során időszakonkénti elszámolásban vagy fizetésben állapodnak meg (tipikusan ilyen pl. a bérbeadás, az őrzés-védés, a rendszerfelügyelet, a különböző átalánydíjas szolgáltatások stb.), a számlázás során a teljesítés időpontjaként az alábbi időpontokat kell feltüntetni:
1.) Fő szabályként teljesítési időpontnak az érintett elszámolási időszak utolsó napja minősül, kivéve, ha
2.) Mind a számla kiállításának időpontja, mind a fizetés határideje az érintett elszámolási időszak utolsó napja előtti időpontra esik, ekkor teljesítési időpont a számla kiállításának napja lesz,
3.) A fizetési határidő az érintett elszámolási időszak utolsó napja utáni időpontra esik, ekkor a teljesítés időpontja a fizetési határidő napja, de legkésőbb az érintett elszámolási időszak utolsó napját követő 60. nap lesz.
Felhívjuk mindenki figyelmét a teljesítés időpontja pontos meghatározásának fontosságára, mert hibás teljesítési időpont feltüntetése esetén az adott számla nem minősül megfelelő adattartalmúnak, s az abban szereplő áfa levonására jogszerűen nincs lehetőség. Az esetleges jogosulatlan áfa-levonással kapcsolatban a NAV 50% adóbírságot és késedelmi pótlékot állapíthat meg, az előírásoknak nem megfelelő számla kibocsátásáért pedig 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Az ismertetett előírásokat olyan 2015. december 31-ét követően kezdődő időszakokra kell alkalmazni, amelyeknél mind a fizetés esedékessége, mind a számla kiállításának időpontja 2015. december 31. utánra esik.