Számlabejelentési kötelezettség bővülése
2021. január 4-től kezdődően minden magyarországi adóalany (adószámmal rendelkező személy vagy szervezet) köteles az általa teljesített termékértékesítésről vagy szolgáltatásnyújtásról kiállított számlák adatait a NAV felé bejelenteni.
Fontos változás, hogy nem csak a belföldi adóalanyok felé kiállított számlákról kell adatot szolgáltatni, hanem minden (a magánszemélyek részére kiállított, az európai közösségen belüli- és a nem közösségi értékesítésekről szóló) számláról és számlával egy tekintet alá eső okiratról is.
A jelzett változás tipikusan érintheti pl. azokat a humán-egészségügyi szolgáltatást végzőket, akik eddig csak magánszemélyek számára állítottak ki számlát. Ezek a vállalkozások a TB-től kapott „kártyapénzen” kívüli bevételeikről (foglalkoztatás-egészségügy, jogosítványhosszabbítás stb.) - ha a nyugtaadás feltételei nem állnak fenn – továbbra is számlát kell, hogy kiállítsanak, de azokról már adatot kell szolgáltatniuk a NAV felé.
Jelen tájékoztatásunk további része alapvetőan azok számára szól, akik eddig nem voltak kötelezettek a NAV felé történő számlaadat-szolgáltatásra (nem kellett számlát kiállítaniuk, vagy számlakiállítást csak magánszemélyek részére végeztek).
Az adatszolgáltatást a kibocsátást követő négy naptári napon belül kell teljesíteni, de ha a számla ÁFA-tartalma eléri vagy meghaladja az 500.000,- Ft-ot, akkor a kibocsátást követő egy napon belül teljesíteni kell a kötelezettséget.
Olyan esetekben amikor nem kötelező számlát kiállítani (elég pl. a nyugtaadás, vagy egyéb számviteli bizonylat kiállítása), értelemszerűen számlaadat-szolgáltatási kötelezettség sem keletkezik.
A számlaadat-szolgáltatást a NAV által biztosított elektronikus felületen - az Online Számla rendszerben - kell teljesíteni.
A teljesítés történhet a számla adatainak manuális felrögzítésével, vagy számlázó programból történő automatikus benyújtással.
Az adatszolgáltatási kötelezettség pontos teljesíthetősége érdekében javasoljuk online adatszolgáltatásra alkalmas számlázó programok használatát, illetve az ez irányú mielőbbi tájékozódást a kapkodások-, az adminisztrációs terhek és az esetleges büntetések biztos elkerülése érdekében.
Mind a manuális rögzítés, mind a számlázó programból történő automatikus benyújtás esetén előzetes regisztráció szükséges a NAV Online Számla rendszerében.
Ügyfeleink kérése esetén munkatársaink készséggel megosztják az online számlázó programokkal kapcsolatban szerzett tapasztalataikat, s amennyiben a folyamatot inkább irodánkra bíznák, itt megtekinthetik erre vonatkozó ajánlatunkat.